مسابقه یازدهم سال 1395
حدیث مسابقه
… صَلَحَت سَرِیرَتُهُ
خوشا به حال اون کسی که باطن او با صلاح است.
ویدیو مسابقه
فایل صوتی مسابقه
متن مسابقه
حدیث یازدهم
سخنران: حجت الإسلام والمسلمین رضوانی
موضوع سخنرانی: اخلاص
در برنامه قبلي متذكّر شديم كه وجود مبارک اميرمؤمنان، هشت صفت را نقل ميكنند تحت عنوان «طوبي» يعني: «خوشا به حال افرادي كه صاحب اين صفات زيباي اخلاقي و تربيتي هستند» كه يكي از اينها، عبارت است از «كسب حلال».
من اجازه ميخواهم كه در ادامه بحث قبل چون ماه رمضان است و موسم، موسم دعاست بيان كنم كه: خيلي ها از قشر جوانان بزرگوار و حتي غير جوانان، سؤال ميكنند كه چه كنيم تا دعاي ما مستجاب شود و وقتي ما در حق فرزند، برادر، والدين و مؤمنين دعا میكنيم، گاهي اين دعاها با كندي به اجابت ميرسد و گاهي اصلاً مستجاب نميشود. آيا علّتي دارد؟!
شايد يكي از اين جوابها اين باشد كه: اجابت دعا شرايطي دارد. يكي از شرايط اجابت دعا، لقمه حلال است. صريح بعضي از بيانات نوراني معصومين(صلوات الله عليهم اجمعين) اين است كه اگر ميخواهيد دعايتان مستجاب شود، سعي كنيد كسب خود را طاهر، حلال و پاكيزه كنيد. وقتي من توجه به كسبم نداشته باشم و از هر راهي نان به دست آورم، انتظار استجابت دعا را نداشته باشم. اگر انتظار اجابت دعا را داريم، بايد مقدّمات استجابت دعا را فراهم كنيم كه يكي از آن لقمه حلال است. در حديثي نوراني از وجود مبارک خاتم الانبياء، محمدبن عبدلله(صلّي الله عليه وآله) ميفرمايند: «مَنْ أَحَبَّ أَنْ یُسْتَجَابَ دُعَاؤُهُ فَلْیُطَیِّبْ مَطْعَمَهُ وَ کَسْبَهُ». «كسي كه دوست دارد دعايش مستجاب شود كسب و طعامش را پاک و پاكيزه كند».
البتّه همه خواهان اين هستند كه وقتي ميگويند: «يا الله»! از محضر ربوبي صدا بيايد: «لبيك عبدي» چه ميخواهي؟! كسي كه ميخواهد دعايش مستجاب شود، باید كسب و طعامش را پاك و پاكيزه كند. ميدانيد كه طعام پاک، از راه كسب پاک به دست مي آيد. مرحوم كليني در كتاب شريف كافي فرمودند كه امام صادق(عليهالسّلام) نظير اين سخن جدّشان را فرمودند: «مَنْ سَرَّهُ أَنْ یُسْتَجَابَ دُعَاؤُهُ فَلْیُطَیِّبْ مَکْسَبَهُ». «كسي كه دوست داشته باشد دعوت و دعايش مستجاب شود، سعي كند كسبش را پاكيزه قرار دهد».
و اما در ادامه ی صفاتي كه مولا اميرمؤمنان(علیهالسّلام) فرمودند: «صَلَحَتْ سَرِيرَتُهُ». «خوشا به حال آن كسي كه باطن او با صلاح باشد». مراد از اين بيان نوراني چيست؟! «سريره» به «درون» ميگويند و «صَلَحَت» هم صالح بودن است. يعني درون او صالح و پاكيزه باشد. ظاهراً مراد از اينكه درون پاكيزه باشد، اين است كه داراي اخلاص باشد.
عزيزان ميدانيد يكي از كلاس هاي بسيار مهم اخلاقي كه شايد بتوان گفت زيربنا و زيرمجموعه ی همه ی مكارم، همه ی فضايل و همه ی خوبي هاست، «مبحث اخلاص» است. «اخلاص در نيّت». شما ميدانيد انسان وقتي كه اراده ی كاري را ميكند، اين اراده انگيزه ميخواهد. گاهي اين انگيزه، الهي و گاهي غيرالهي است. چه وقت باطن طاهر و پاكيزه ميشود؟! آن زمان كه آن انگيزهاي كه در كنار اراده دارد، براي خدا باشد و بس. نيّت براي رضاي حضرت حق، محبّت خدايي، خشنودي پروردگار، براي خدا و به خاطر خدا باشد.
اگر انگيزه اراده كار ـ براي خدا ـ آن كار را «اخلاص» ميگويند و صاحب آن را «مخلص». كه اخلاص، كلاس بسيار بزرگي است كه فرمود: كبريت احمري است كه به هركس ندهندش. خوشا به حال آنان كه مخلصند.
انشاءالله در اين رابطه در برنامه ی بعدي، به شرط حيات و توفيق الهي نكاتي را به سمع مبارک شما خواهم رساند.
سوال مسابقه
- اخلاص در عمل
- طهارت قلب
- پاکیزگی باطن
- گزینه دو و سه